تغذیه‌ی کنکوری‌ها در ماه رمضان چگونه باشد؟

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،عطیه رزازی، با اشاره به تغذیه کنکوری‌ها در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین سوخت‌های مغز گلوکز است و این گلوکز باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد.

 کنکوری‌ها در ماه رمضان چه تغذیه ای داشته باشند


کنکوری‌ها در ماه رمضان چه تغذیه ای داشته باشند

وی افزود: در زمان‌های موقتی که بدن قادر به دریافت مواد غذایی نیست ( روزه داری) گلوکز مورد نیاز مغز از ذخایر بدن تامین می‌کند و نباید نگران تامین آن باشیم. چراکه بدن با مکانسیم‌هایی که دارد می‌تواند حتی از چربی‌های ذخیره شده سوخت مغز را تامین کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به افرادی که روزه می‌گیرند و می‌خواهند مطالعه کنکوری هم  داشته باشند، گفت: ضمن استفاده از گروه‌های اصلی مواد غذایی و سالم؛ می‌توانند بیشتر زمان مطالعه را در فاصله افطار تا سحر تنظیم کرد تا بتوان از مواد غذایی مختلف و مقوی مانند میوه و سبزیجات و مغزها استفاده کنند و در طول روز استراحت کافی داشته باشند.
رزازی ضمن اشاره به گروه‌های مواد غذایی که باید در رژیم غذایی نوجوانان و جوانان گنجانده شود، خاطرنشان کرد: گروه‌های اصلی مواد غذایی همانند نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات و پروتئین‌ها باید در جیره غذایی این افراد به میزان متعادل در نظر گرفته شود.
پرخوری در وعده افطار ممنوع!
وی تصریح کرد: اینکه در ماه مبارک رمضان احساس می‌کنیم قند خونمان کاهش پیدا کرده و باید از قند بیشتری استفاده کنیم احساس نادرستی است و استفاده از قندهای ساده همانند شیرینی‌، شکلات‌ و انواع شربت‌ها باید به حداقل ممکن برسد.
این کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: وقتی از قندهای ساده استفاده می‌کنیم، بلافاصله بدن ما در واکنش به این مواد قندی انسولین زیادی ترشح می‌کند که کلید ورود مواد قندی به داخل سلول است و در نتیجه مجدد مواد قندی در سطح خون ما پایین می‌آید، بنابراین افرادی که در وعده سحر مواد قندی استفاده می‌کنند، در طول روز احساس گرسنگی و تشنگی بیشتری خواهند داشت.
ویاظهار کرد: اگر به جای قندهای ساده از کربو هیدرات‌های پیچیده همانند نان، برنج و لبنیات و سبزیجات استفاده کنیم علاوه بر اینکه ذخایر قندی را به تدریج آزاد می‌کنند موجب می‌شود آب بدن دیرتر از بین برود.
لیموترش تازه و خاکشیر آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارند
رزازی تاکید کرد: باید دقت کنیم که در وعده افطار حجم کمتری از مواد غذایی را مصرف کنیم تا در طول شب بتوانیم انواع میوه‌ و مغزها را استفاده کنیم، در حالی که با پرخوری در وعده افطار جایی در معده برای خوردن تنقلات سالم باقی نمی‌ماند.
وی خاطرنشان کرد: یکسری مایعات همانند لیموترش تازه و خاکشیر، آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارند.
این کارشناس تغذیه افزود: به دانش آموزانی که خود را برای ماراتن کنکور آماده می‌کنند توصیه می‌کنیم در ایام ماه مبارک رمضان در طول روز حداقل زمان ممکن را بیرون از منزل و در معرض نور مستقیم خورشید باشند، چراکه آب بدنشان را از دست داده و دچار بی‌حالی می‌شوند.
رزازی با بیان اینکه تعادل و تناسب در رژیم همه افراد به ویژه کنکوری‌ها باید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: افرادی که اضافه وزن ندارند می‌توانند در وعده افطار همراه با شیر، خرما، عسل و یا مخلوط شیرموز استفاده کنند.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود:  توصیه می‌کنیم کنکوری‌ها از خوردن هویج، کدو سبز، ساقه کرفس و سبزیجات دیگر که سوخت و ساز بدن را به تعادل می‎رسانند، غافل نشوند.
رزازی در پایان یادآور شد: به این دلیل که در ماه رمضان یک مقدار از فعالیت بدنی افراد کم می‌شود، بنابراین انرژی دریافتی بدن از میزان معمولی که هر روز دریافت می‌کردیم نیز باید ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، چراکه در این صورت ضمن پیشگیری از افزایش وزن و چاقی فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش، از بین رفتن چربی‌های اضافی و دفع مواد زاید از بدن فراهم می‌شود

 کنکوری‌ها در ماه رمضان چه تغذیه ای داشته باشند

منبع : خبر داغ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *