در هررشته فوق تخصص چقدر دانش‌آموخته می‌خواهیم

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در تازه ترین مطالعات در حوزه نیازسنجی نیروی انسانی در حوزه آموزش پزشکی، نیاز کشور در حوزه آموزشهای تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را تخمین زده است. این مطالعه بر اساس تنوع آموزش، برآورد نیاز جامعه و بار بیماریها انجام گرفت.0.179078001344055880_taknaz_ir

دکتر محمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح برآورد نیاز کشور به نیروهای فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی افزود: در این برآورد ضرورت داشت بر اساس نیازهای کشور، برآوردی صورت گیرد که البته این کار متوقف نمانده است و هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: در صورتی که ضرورت داشته باشد رشته جدیدی به مجموعه رشته های فوق تخصصی اضافه شود در کمیته های کارشناسی و کمیسیون معین شورای آموزش پزشکی و تخصصی درباره آن بحث شده و بر اساس تجربیات سایر کشورها، بار بیماریها، تحلیل جمعیتی و توزیع جغرافیایی امکانات کشور درباره راه اندازی آن تصمیم گرفته می شود.

محققی با اشاره به تعداد متخصصان موجود در رشته های کشور و تغییراتی که نیاز است که در حوزه های تخصصی داده شود، گفت: به عنوان نمونه بیماریهای کودکان یک رشته اصلی در حوزه تخصصی محسوب می شود که مرحوم دکتر قریب آن را در ایران بنیان گذارده است و پس از وی نیز شاگردش مرحوم دکتر سیادتی بسیاری از رشته های فوق تخصصی در طب کودکان را پایه گذاری کرد اما از آن زمان تاکنون وضعیت بار بیماریها در این رشته تغییراتی داشته است.

وی یادآور شد: به تازگی بنا به پیشنهاد دانشگاهها بر اساس بار بیماریهایی که وجود دارد نسبت به راه اندازی رشته های ریه کودکان و روماتولوژی کودکان در ایران اقداماتی صورت گرفته است، چرا که آموزش تخصصی و فوق تخصصی نقش مهمی در سلامت مردم ایفا می کند و رشته های جدید باید با مرور تجربیات بین المللی و نیاز نیروی انسانی کشور ایجاد شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تخمین میزان نیروهای مورد نیاز کشور در بخش تکمیلی تخصصی پزشکی یا فلوشیپ به مهر گفت: مطالعات درباره فلوشیپ همچنان ادامه دارد چرا که سئوال اصلی این است که انشعاب رشته های فوق تخصصی و تخصصی تا کجا باید ادامه یابد تا هم هزینه ها را برای مردم افزایش ندهد و هم تعادل آموزش را بر هم نزند.

وی گفت: از این رو درباره دوره های تکمیلی تخصصی با سیاست دو جانبه توسعه علمی و محدود کننده پیش می رویم که تنها در مراکز آموزش تربیت دستیار، نیروی انسانی برای آموزش به گروه دستیاری تربیت می شود.

به گزارش مهر، در تحلیلی که از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیاز کشور به نیروهای فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) انجام گرفته است، میزان نیاز به این نیروها تا سال 98 تخمین زده شده است. بر اساس این مطالعه 18 دوره فوق تخصصی پزشکی و 16 دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) با استفاده از مدلهای مختلف نیاز کشور در 10 سال آینده تخمین زده شد و نتایج با 13 مدل برآورد نیروی انسانی مورد تحلیل قرار گرفت.

در مجموع بر اساس نتایج ناشی از این مطالعه 3 هزار و 40 نفر نیروی فوق تخصصی پزشکی در 18 رشته و در گروه تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) نیز یک هزار و 180 نفر در 16 رشته در 10 سال آینده مورد نیاز است. روش تخمین در هر یک از رشته ها متفاوت بوده و مدلهای 13 گانه برآورد نیروی انسانی در آن مد نظر قرار گرفته است که از آن جمله می توان به مدل الگو برداری، نسبت نیروی انسانی به جمعیت و بهره برداری از نظرات نخبگان اشاره کرد.

رویکردهای مورد نظر در این برآورد نیرو شامل تامین نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه، تامین نیازهای بهداشتی و درمانی در رابطه با حیطه های تخصصی، تامین نیازهای آموزشی دانشگاههای تربیت کننده دستیار در حیطه تخصصی، تامین نیازهای درمانی استانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی و تامین نیروهای تکمیلی تخصصی و فوق تخصصی برای بیمارستانها و مراکز درمانی بوده است.

تخمین حدود نیاز کشور به نیروهای فوق تخصصی

ردیف نام دوره متخصص موجود حدود نیاز کشور تا 10 سال آینده
 1  غدد درون ریز و متابولیسم بالغین در برنامه برآورد نشده 350
 2   غدد درون ریز و متابولیسم کودکان 30 100
 3  گوارش و کبد بالغین  315  500
 4   گوارش و کودکان  50 70
 5  روماتولوژی بالغین  در برنامه برآورد نشده  500
 6  روماتولوژی کودکان زیر 10 نفر  100
 7  بیماریهای ریه بالغین  100  120
 8  بیماریهای ریه کودکان  زیر 10 نفر  70
 9  کلیه کودکان  70  30
 10  کلیه بالغین  170  180
 11  خون و سرطان کودکان  60  60
 12  خون و سرطان بالغین  150  240
 13  طب نوزادی و پیرامون تولد 125  150
 14  قلب کودکان  85  100
 15  آلرژی و ایمونولوژی بالینی  35  40
 16  مغز و اعصاب کودکان  40  40
 17  جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی  167  300
 18  جراحی کودکان  80  90

تخمین حدود نیاز کشور به نیروهای تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)

ردیف  نام دوره  متخصص موجود حدود نیاز کشور تا 10 سال آینده
1  کولورکتال 10 60
2 لارینگولوژی  زیر 10 نفر  25
3  آندویورولوژی  در برنامه برآورد نشده 150
4  پیوند کلیه 30 50
5  گلوکوم  16  70
6  بیماریهای قرنیه و خارج چشمی  160  100
7  ویتره و رتین  80  90
8  سم شناسی بالینی 30 110
9 ناباروری 40 120
10 طب تسکینی معدود 40
11 آسیب شناسی پوست 18 45 نفر (20 نفر با پایه پوست/25 نفر با پایه پاتولوژی)
12 اختلالات کف لگن در زنان معدود 55
13  جراحی زانو معدود 40
14 ستون فقرات 25 60
15 ارتوپدی کودکان معدود 60
16 جراحی دست 45 105

به گزارش مهر، در این مطالعه جمعی از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی و کارشناسان حوزه آموزشی حضور داشته اند. تنها رشته ای که تعداد متخصصان آن در آینده نسبت به تعداد موجود در کشور کاهش یافته رشته کلیه کودکان است که از تعداد 70 به 30 رسیده است. همچنین در بخش تکمیلی و تخصصی نیز رشته بیماریهای قرنیه و خارج چشمی از 160 نفر به 100 نفر رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر