چقدر درس بخوانیم ، چقدر استراحت کنیم ؟

بیش‌ترین بازدهی مطالعاتی هنگامی است که شخص ۵۰ دقیقه مطالعه کند و ۱۰ دقیقه استراحت کند؛ ولی به نظر می‌‌آید اجرای این نوع برنامه سخت باشد. توصیه می‌شود درس‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کنید:

۱) درس‌های مفهومی مثل ریاضیات

۲) درس‌های حفظی مثل دین و زندگی

درس‌های‌ حفظی درس‌هایی هستند که شخص سریعاً می‌تواند با این در‌س‌ها ارتباط برقرار کند و حجم مطالب به‌سرعت در ذهن افزایش یابد. توصیه می‌کنیم بین ۶۰ تا ۷۵ دقیقه برای این درس‌ها وقت بگذارید و ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

بررسی ساعت‌های مختلف روز و میزان انرژی برای مطالعه و فعالیت:

صبح: حداکثر هوشیاری را در صبح دارید و بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت است (۷-۶).

ظهر: حداقل میزان انرژی و درجه‌ی حرارت بدن را دارید. آدرنالین کاهش می‌یابد و احساس خواب‌آلودگی نیم‌روزی به وجود می‌آید (۱۳-۱۲).

بعدازظهر: دمای بدن و آدرنالین مجدداً افزایش می‌یابد. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است (۱۷-۱۵).

عصر: درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزش است (۱۹-۱۷).

شب: ملاتونین (ماده‌ای است که خواب را در بدن تنظیم می‌کند) افزایش یافته و سوخت‌وساز کاهش می‌یابد (۲۱).

انتهای شب: معمولاً خواب‌آلودگی به حداکثر خود می‌رسد (۲۳).

نیمه‌شب: سطح هورمون‌ها و دمای بدن به حداقل خود می‌رسد و خواب عمیق می‌شود (۵-۳).

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *