مدیریت زمان را به شکل علمی و عملی یاد بگیرید!

تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن:

۱) ذهنی ۲) عملی

۱) تکنیک های ذهنی مدیریت زمان حذف باورهای ذهنی غلط دانش آموز عزیز، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه می کنید، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد.

۲) تکنیک های علمی مدیریت زمان هدف گذاری: هرگاه ندانید به کجا می خواهید بروید، اصلاً مهم نیست با چه برنامه ای می خواهید بروید.

الف) بلند مدت: حتماً باید بدانید از حالا تا امتحانات پایان ترم، امتحانات آخر سال، زمان کنکور و … چه می خواهید انجام دهید، چه درصدها و نمراتی را می خواهید کسب کنید و برای آن چه قدر باید زحمت بکشید، چه قدر فاصله دارید و رسیدن به آن هدف چه قدر برایتان مهم است.

ب) میان مدت: تقسیم شده ی همان هدف بلند مدت است، در این نوع هدف گذاری باید پیشرفت های پلکانی خود را در مراحل مختلف سال ببینید و باید مشخص کنید در هر مرحله از پیشرفت خود به چه درصدها و نمراتی در درس ها خواهید رسید.

ج) کوتاه مدت: با دو ساعت مطالعه ی درس دین و زندگی سال اول، چند درس را به خوبی مطالعه خواهید کرد و اگر از همان درس ها آزمون بدهید، چه امتیاز و نمره ای کسب خواهید کرد. مشخص کردن چنین اهدافی قطعاً کیفیت مطالعه را افزایش می دهد و تمرکز را می افزاید، این اهداف کوتاه مدت هستند. تراکم: قسمتی از نظریه ی گشتالت عنوان می کند که: مغز انسان تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد. در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟ اگر امتحان داشته باشید در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟ آیا سرعت و تمرکز شما زمانی که وقت کم تری دارید بیش تر نمی شود ؟؟؟ آیا حس نمی کنید در کمبود وقت و مطالعه تراکمی ، مغز شما از ظرفیت و قدرت بیش تری استفاده می کند ؟؟؟ در تمام مراحل برنامه ریزی باید اصل تراکم مورد توجه قرار گیرد و سعی شود که: حداکثر کار مفید در حداقل زمان ممکن انجام شود.  رعایت این قاعده موجب افزایش تمرکز، افزایش رضایت درونی حاصل از مطالعه، صرفه جویی در زمان و افزایش مهارت ذهنی می شود.

سۆال: چرا افزایش سرعت مطالعه موجب کاهش کیفیت مطالعه نمی شود ؟

پاسخ: چون مغز خود را با این افزایش سرعت تطابق می دهد و از ظرفیت بیش تری استفاده می کند. شروع به موقع: قطعاً مهم ترین قسمت کار شروع آن است، البته ممکن است ابتدا مطالعه ی یک درس به نظر مشکل بیاید ولی پس از شروع، راهکارهای زیادی برای مطالعه ی قسمت های مختلف آن خواهید یافت. وقتی می خواهید یک پیتزا را بخورید آیا آن را درسته قورت می دهید؟ قطعاً نه، ولی تکه تکه کل آن را می خورید. مهم آن است که کار را شروع کنید. با در کنار آب ایستادن، شنا را نخواهید آموخت، باید خود را در جریان آب بیاندارید، موفقیت یعنی این. انعطاف پذیری برنامه: باید برنامه به نحوی تنظیم شود که در صورت پیش آمدن کارهای درسی و غیر درسی غیر مترقبه قابلیت انعطاف داشته باشد و با آن هماهنگ شود، به عبارت دیگر برنامه ی خوب حتماً باید سوپاپ اطمینان داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط، کل آن به هم نریزد.

ثبت برنامه: ثبت برنامه ای که می خواهی آن را انجام دهید و ثبت یا علامت گذاری برنامه ای که انجام داده اید شما را کمک می کند که بتوانید نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای رفع آن برنامه ی جدید بریزید.

 
منبع : http://kaman-ac.ir/?p=445
کانون مشاوره وآموزش کمان

, , , , , , , , , , , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر