مصاحبه با مجله سروش قسمت اول

آگاهانه : مصاحبه با مجله سروش قسمت اول
آگاهانه : مصاحبه با مجله سروش قسمت اول
آگاهانه : مصاحبه با مجله سروش قسمت اول

متن مصاحبه با مجله سروش صدا و سیما

بخش اول

گزارش امروز درباره یک مرکز آموزشی استعدادهای درخشان در شمال تهران است. این مرکز با استفاده از روش های نوین آموزشی و بهره مندی از مرکز مشاوره و کلینیک تخصصی نوروفیدبک توانسته است گام های خوبی در زمینه ارتقای معدل و موفقیت تحصیلی بردارد. به این مرکز رفته ایم و با مدیر آن به گفتگو نشسته ایم.

لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من سید محمد رضا ساداتی شاد مدیر و مؤسس گروه مشاوران و مدرسان استعدادهای درخشان «آگاهانه» هستم. بیش از 20 سال در مدارس ممتاز شهر تهران به عنوان دبیر و سرگروه درس عربی و معارف خدمت کرده ام که حدود نیمی از آن کنار دانش آموزان استعدادهای درخشان سپری شده است.

درباره مجموعه آموزشی «آگاهانه» برای ما توضیح دهید.

«آگاهانه» را 6 سال پیش به همراه جمعی از اساتید موفق و خوشنام مدارس استعدادهای درخشان، و برخی از دانش آموزان قدیمی خودمان راه اندازی کردیم. سیر فعالیت ما مشتمل بر تجارب گوناگون بوده است اما اکنون بر موضوعات مشخصی تمرکز کرده ایم. برای هر دانش آموزی پس از ورود به مجموعه مراحلی در نظر گرفته شده است. 1- مشاوره تخصصی و برنامه ریزی شخصی ساز شده؛ 2- انتخاب وضعیت مناسب آموزش برای آن دانش آموز: کلاس نیمه گروهی یا اختصاصی(در «آگاهانه» اعتقادی به کلاس گروهی و پرجمعیت وجود ندارد!) 3- انتخاب پکیج مناسب نوروفیدبک جهت ارتقاء عملکرد ذهنی، افزایش تمرکز، حافظه و سرعت حل تمرین 4- استفاده از خدمات تکمیلی مانند پانسیون مطالعاتی، آزمون های آزمایشی، مشاوره های بالینی، کتابخانه و باشگاه ورزشی و…

ظاهرا شما نخستین مرکز آموزشی خصوصی بوده اید که از تکنیک های روانپزشکی به صورت تکنولوژیک استفاده کرده اید.

این سؤالی است که با قاطعیت نمی توانم پاسخ دهم شاید مراکز دیگری هم باشند. با وجود نهادینه شدن استفاده از نوروفیدبک در مراکز آموزشی، ورزشی و… در اروپا و امریکای شمالی؛ هنوز به دلایل مختلف از جمله هزینه های بسیار گرانقیمت دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آن؛ مراکز آموزشی دولتی و خصوصی در کشورمان حاضر به ورود به این حوزه نشده اند. به هر حال تأثیر این روش در موفقیت دانش آموزان ما و حل مشکلات مختلف آنان بسیار فراتر از حد انتظار بوده است.

آیا برای دانش آموزان غیر کنکوری نیز خدمات آموزشی ارائه می کنید؟

بله اتفاقا بیشتر تمایل داریم دانش آموزان از اول یا دوم دبیرستان به ما مراجعه کنند. برنامه های خاصی برای دانش آموزان خاص تدارک دیده ایم. به ویژه کاندیداهای پزشکی یا مهندسی های مرغوب! به همین دلیل پیشنهاد می کنم دانش آموزان متوسط و ممتاز حتما در کلاس های پیش خوانی تابستان 92 «آگاهانه» شرکت کنند.

سهم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی در موفقیت مراجعان شما چقدر است؟

گام اول برای موفقیت تحصیلی بدون تردید مشاوره است. حتما شما هم دیده اید برخی از خانواده ها به دلیل برخورداری از تحصیلات عالی یا تجربه های محدود شخصی فکر می کنند می توانند مشاور خوب و کاملی برای فرزندان خود باشند. غافل از این که اکنون دانش مشاوره از پیچیده ترین علوم انسانی است. ضمن این که تغییرات مکرر در نظامات تحصیلی و پذیرش دانشگاه ها اجازه اشراف دقیق و کامل را از افراد غیر حرفه ای گرفته است.

مشاوره های تخصصی روانپزشکی یا روانشناسی در دستیابی به این موفقیت ها چه نقشی داشته است؟

مشاوره های بالینی و تخصصی که توسط افراد متعهد و باتجربه انجام می گیرد موجب برطرف شدن موانع تمرکز و یادگیری شده و توان تحصیلی فرد را شکوفا می کند. به عنوان مثال ممکن است یک دانش آموز به دلیل ابتلا به وسواس، اضطراب، افسردگی و … علاقه ای به درس خواندن نشان ندهد یا با وجود تلاش فراوان نتیجه دلخواه او و خانواده اش حاصل نشود. ما با مشاوره و انجام تست های لازم علل عدم موفقیت یا بی علاقگی او را یافته و با کمک خانواده وی برای حل این مشکل تلاش می کنیم.

کادر آموزشی مرکز شما چه مزیتی نسبت به مراکز مشابه «آگاهانه» دارند؟

در «آگاهانه» از بیش از 200 دبیر برگزیده استعدادهای درخشان و مدارس ممتاز شهر تهران دعوت به همکاری کرده ایم که تقریبا 40 نفر از ایشان به عنوان کادر اصلی و فعال در حال همکاری با ما هستند. دو نکته ای که در انتخاب همکاران به آن توجه ویژه داشته ایم نتایج سال قبل و رضایت دانش آموزان بوده است. به عبارت دیگر شهرت دبیر، تعداد تألیفات او، سوابق گذشته و عوامل اینچنینی جزو معیارهای ما نیست! امیدوارم همکاران عزیزم این جمله را نخوانند ولی به نظر من دوران اوج حرفه ای یک دبیر کنکور از یک ورزشکار حرفه ای کمتر است. شاید کمتر از 10 سال! شاید چون فرصتی برای ریکاوری و به روز شدن ندارند. در سایر حوزه های آموزشی موضوع متفاوت است. معلمانی هستند که 40 سال بدون فراز و نشیب در بالاترین سطح کیفی کار کرده اند.

چارت موفقیت در کنکور را چه می دانید؟

سؤال شیرینی است! پنج موردش سهم ماست و پنج مورد نیز وظیفه دانش آموز! سهم ما آموزش مناسب و ممتاز، سنجش مداوم و مستمر، برنامه ریزی شخصی ساز شده، مشاوره تحصیلی و بالینی و ارائه خدمات نوروفیدبک است. و تکلیف دانش آموز عبارت است از: صداقت و نظم در تمام سال تحصیلی، همت و تلاش خستگی ناپذیر، اعتماد به مشاوران و اساتید، انجام دقیق و با کیفیت برنامه درسی، خودکنترلی و پرهیز از پیچش!

یک توصیه مختصر برای راحت تر تست زدن دانش آموزان؟

ساده فکر کنند، جامع نگاه کنند و به خودشان پنالتی نزنند! فکر نکنند همه سؤالات دام آموزشی دارند. در این زمینه می توانند به مقالاتی که در وبسایت agahane.ir منتشر می شود مراجعه کنند. آزمون ها به شکلی طراحی می شوند که دانش آموز متوسط بتواند به اغلب سؤالات پاسخ دهد. در کنکور سراسری با میانگین 60% تا 70% می توان انتخاب رشته مطلوبی انجام داد.

حرف آخر برای دانش آموزان و خانواده آنان؟

به رنکینگ گرانبهاترین مواد جهان که مراجعه کنید Antimatter را به عنوان گرانقیمت ترین ماده معرفی کرده اند. جهت اطلاع هر گرمش 62.5 تریلیون دلار است! به باور من ارزش ثانیه های زندگی با هیچ چیز قابل مقایسه و محاسبه نیست. هر هدف و برنامه ای دارید فقط به موقع شروع کنید…

, , , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر