کنکور از زبان مهدی لطافتی رتبه 4 رشته ریاضی کنکور 1394

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه - مصاحبه با رتبه 4 کنکور ریاضی

با توجه به اینکه پدر و مادر شما هر دو پزشک هستند، انتظار نداشتند شما هم رشته تجربی را انتخاب کنید؟
من اصلا درس زیست را دوست نداشتم و برعکس به درس‌های ریاضی و فیزیک علاقه‌‌مند بودم. همین امر باعث شد رشته ریاضی را انتخاب کنم و خانواده هم به انتخاب من احترام گذاشتند.

در دبیرستان هم برای کنکور درس می‌خواندید؟
از سال دوم که می‌دانستم مباحث برای کنکور می‌آید، سعی کردم کنکوری درس بخوانم؛ یعنی دروس همان سال را خوب بخوانم و به تسلط نسبی بر آنها برسم؛ به همین دلیل بیشتر تستی کار می‌کردم و فقط در ایام امتحانات تشریحی می‌خواندم اما برنامه‌ریزی جدی برای کنکور را از تابستان پیش‌دانشگاهی شروع کردم.

این تابستان اولین تابستانی بود که در آن به مطالعه پرداختید؟
نه. من در سال گذشته یعنی تابستان قبل از سال سوم هم درس خواندم و توانستم تمام دروس سوم را پیشخوانی کنم.

دلیل این کار چه بود؟
پیشخوانی دروس باعث آشنایی بیشترم با کتاب‌های درسی سال سوم شد که هم به درد کنکور می‌خورد و هم مرا برای امتحانات نهایی بیشتر آماده‌ می‌کرد.

برای اینکه بهتر بتوانید از پس امتحانات نهایی برآیید، چه کار کردید؟
در طول سال صرفا تشریحی نمی‌خواندم و تست هم می‌زدم اما تقریبا یک ماه مانده به امتحانات تست‌زنی را به طور کامل کنار ‌گذاشتم و فقط تشریحی ‌خواندم و بیشتر سؤالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته را تمرین ‌کردم.

با این شیوه مطالعه، چه معدلی در امتحانات نهایی کسب کردید؟
۱۹/۹۷.

برنامه‌‌تان برای تابستان سال کنکور به چه صورت بود؟
بعد از امتحانات نهایی دو یا سه روزی استراحت و سپس شروع به درس خواندن کردم اما به دلیل اینکه شروع مطالعاتم مصادف با ماه مبارک رمضان بود، ساعت مطالعه بالایی نداشتم.

در تابستان تمرکزتان روی چه دروسی بود؟
چون مدرسه تدریس مباحث نیمسال اول پیش‌دانشگاهی را از همان تابستان شروع کرده بود، بیشتر دروس پیش‌دانشگاهی را می‌خواندم.

یعنی دروس پایه را نخواندید؟
دروس پایه را همان سال‌های دوم و سوم خوب خوانده بودم و نگرانی بابت آنها نداشتم. تنها کتاب پایه‌ای که در تابستان خواندم فیزیک۳ بود.

در طول روز چند ساعت مطالعه داشتید؟
از شنبه تا سه‌شنبه که مدرسه می‌رفتم چهار تا شش ساعت و روزهای تعطیل تقریبا ۱۲ ساعت مطالعه داشتم.

مطالعات‌تان صرفا حول دروسی از پیش‌دانشگاهی بود که در مدرسه تدریس می‌شد؟
نه. بعضی دروس را هم خودم پیشخوانی می‌کردم؛ مثلا مطالعه و تست گسسته را در تابستان تمام کردم.

در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت کردید؟
بله. از سال دوم دبیرستان به طور پیوسته در آزمون‌های سراسری گاج شرکت می‌کردم اما حضورم در آزمون‌ها با ورود به تابستان پیش‌دانشگاهی جدی‌تر شد زیرا با شرکت در آنها خودم را در دروس پایه محک می‌زدم تا ببینم مطالب هنوز یادم هست یا نه؛ تا اگر مبحثی را فراموش کرده بودم، حتما مرورش کنم.

دلیل‌تان برای انتخاب آزمون‌های گاج چه بود؟
به نظرم آزمون‌های سراسری گاج هم از نظر ظاهری و هم از نظر محتوایی یعنی از جلد دفترچه‌ها گرفته تا محتوای سؤالات کاملا استاندارد و خیلی به کنکور نزدیک است.

بعد از هر آزمون برنامه‌ای برای ارزیابی آن داشتید؟
بله. بعد از بازگشت از هر آزمون کمی استراحت کرده و سپس شروع به تحلیل آزمون می‌کردم و سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده بودم را با دقت بیشتری بررسی و ریشه‌یابی می‌کردم تا متوجه دلیل اشتباهاتم شوم و آنها را برطرف کنم.

غیر از سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده بودید، سایر سؤالات را هم بررسی می‌کردید؟
بعضی سؤالاتی که درست زده بودم و به نظرم سؤالات خوبی بودند را هم دوباره می‌خواندم.

بررسی کل سؤالات آزمون چقدر زمان می‌گرفت؟
گاهی اوقات این تحلیل کل بعدازظهر روز جمعه‌‌ آزمون را می‌گرفت. در کل همیشه سعی می‌کردم از تمام زمان‌‌هایم استفاده کنم؛ بنابراین حتی اگر تحلیل آزمون زودتر هم تمام می‌شد، حتما بقیه آن روزم را به درس خواندن اختصاص می‌دادم و در آن میان برای اینکه روحیه‌ام عوض شود، مصاحبه مجله رتبه با رتبه‌های برتر کنکور‌ را می‌خواندم و از آنها برای بهتر کردن روش‌‌های‌ مطالعه‌ و تست‌زنی‌‌ام ایده می‌گرفتم. از بخش نسیم صبا مجله رتبه هم خوشم می‌آمد.

با شروع مهرماه برنامه مطالعاتی شما چه تغییری کرد؟
مطالعه بخش زیادی از دروس پایه را فارغ از اینکه آنها را بلدم و یادم هست یا نه در برنامه مطالعاتی‌ام گنجاندم. مدرسه‌مان نیز از همان اوایل مهرماه تدریس دروس نیمسال دوم پیش‌دانشگاهی را شروع کرده بود؛ به همین دلیل مجبور بودم دروس پیش‌دانشگاهی را نیز همگام با مدرسه بخوانم.

از بین زوج‌کتاب‌ها چه دروسی را در نیمسال اول انتخاب کردید؟
در نیمسال اول پیش‌دانشگاهی، بیشتر کتاب‌های سال سوم دبیرستان و در نیمسال دوم کتاب‌های سال دوم را انتخاب کردم.

مدرسه تا چه زمانی ادامه داشت؟
مدرسه‌ دی‌ماه تمام شد اما از آن به بعد کلاس‌های فوق‌العاده‌ای گذاشت که من در آنها شرکت نمی‌کردم.

برنامه‌تان برای امتحانات نیمسال اول چگونه بود؟
چون تا حد زیادی به مطالب نیمسال اول پیش‌دانشگاهی مسلط بودم سعی می‌کردم با تست‌زنی برای امتحانات آماده شوم ولی گاهی اوقات به کتاب درسی هم مراجعه می‌کردم؛ مثلا یادم هست روز قبل از امتحان فیزیک تمرینات کتاب درسی را حل کردم.

شما تست‌زنی را تقریبا از سال دوم دبیرستان شروع کرده بودید از چه منابعی برای این کار استفاده می‌کردید؟
از سال دوم دبیرستان تا کنکور با استفاده از کتاب‌های میکروطبقه‌بندی یا همان سری کتاب‌های نقره‌ای گاج تست می‌زدم تا جایی که تک‌تک تست‌های کتاب‌های میکروطبقه‌بندی را چند بار مرور کردم و اگر کتاب جدیدی از این دست چاپ می‌شد، حتما تهیه می‌کردم.

کمی از روش تست‌زنی‌تان بگویید.
ابتدا برای یادگیری هر مبحث از درس مورد نظرم تعداد قابل قبولی تست بدون در نظر گرفتن زمان می‌زدم؛ مثلا همان‌طور که می‌دانید درس ادبیات در کنکور ۲۵سؤال از موضوعات مختلف دارد که برای یادگیری و کسب تسلط بر موضوعی مانند املا حداقل نیاز داشتم ۵۰ تا تست از آن مبحث بزنم و در این شرایط زدن تست به صورت زمان‌دار بی‌معنی بود؛ بنابراین سعی می‌کردم تست‌ها را چندتا چندتا بزنم بعد پاسخ‌های تشریحی‌شان را ببینم تا چم و خم کار دستم بیاید. از اردیبهشت‌ماه به بعد و با شروع دوران جمع‌بندی سراغ زدن تست‌های زمان‌دار رفتم.

زمان مطالعه‌تان در طی سال دستخوش تغییراتی هم شد؟
اگر زمان مطالعه از ابتدا زیاد باشد و تغییری در آن اعمال نشود، کم‌کم فرد را دچار خستگی و ناامیدی می‌کند؛ به همین دلیل سعی ‌کردم مطالعه شناور و مستمری داشته باشم؛ مثلا در تابستان از ساعت مطالعه کم شروع کردم و رفته‌رفته آن را افزایش داده و این افزایش تدریجی را تا کنکور ادامه دادم.

از دوران طلایی عید نوروز چگونه برای کنکور استفاده کردید؟
در ایام نوروز اصلا دید و بازدید نرفتم و فقط روز ۱۴ فروردین‌ماه را به خودم استراحت دادم و درس نخواندم. در این ایام یک‌بار دروس نیمسال اول پیش‌دانشگاهی را به طور کامل مرور کردم و تمام تست‌های مهم و نکته‌داری که قبلا علامت‌دار کرده بودم را مجددا زدم.

از بین دروس پایه بیشتر به مطالعه و مرور چه دروسی پرداختید؟
بیشتر دین‌ و زندگی، هندسه پایه و فیزیک۳ را مرور کردم.

با توجه به اینکه در نوروز ۹۴ موفق به جمع‌بندی دروس پیش‌دانشگاهی شده بودید، تا شروع دوران جمع‌بندی چه دروسی را خواندید؟
تا اردیبهشت‌ماه به مرور و جمع‌بندی دروس نیمسال دوم پیش‌دانشگاهی پرداختم. بعد شروع به شبیه‌سازی کنکورهای سال‌های قبل کردم و هر روز یکی از کنکورهای سال‌های ۹۳ به قبل را با همان زمان‌بندی کنکور می‌زدم و بعد از استراحتی کوتاه سؤال به سؤال آن را بررسی می‌کردم.

این کار را تا کنکور چه سالی ادامه دادید؟
تا سال ۸۸.

با تمام شدن کنکورها چه برنامه‌ای را برای روزهای باقیمانده تا کنکور پیش گرفتید؟
آزمون‌های جامع مؤسسات مختلف را تهیه کردم و آنها را نیز مانند کنکورها زدم. سپس به سؤالات آزمون‌های جامع شبیه‌سازی کنکور که در پایان کتاب‌های خط ویژه گاج برای هر درس آمده، پاسخ دادم.

چه کتاب‌هایی از خط ویژه را خواندید؟
هندسه تحلیلی، ریاضیات گسسته و جبر و احتمال، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه۱، هندسه۲، آمار و مدل‌سازی و مسائل شیمی.

روز قبل از کنکور استرس نداشتید؟
کمی استرس داشتم. از صبح تا ساعت ۱۰ نگاهی به سؤالات کنکور سراسری سال ۹۳ انداختم و عصر همان روز کتاب خط ویژه دین و زندگی را ورق زدم. از ساعت شش بعدازظهر به بعد هم کلا استراحت کردم.

روز کنکور همه‌چیز بر وفق مراد بود؟صبح روز کنکور زود از خواب بیدار شدم؛ مثل روزهای قبل صبحانه خوردم و زودتر از خانه خارج شدم تا از نظر زمانی با حاشیه امنیت بیشتری به حوزه کنکور برسم. با ورود به حوزه کنکور و دیدن نیمکت‌هایی که بیشتر برای دانش‌آموزان دوران ابتدایی تعبیه شده بود و از آنجایی که همیشه روی صندلی‌های دسته‌دار تمرین کرده بودم کمی دچار استرس شدم؛ مخصوصا وقتی دیدم عرض میزها خیلی کمتر از برگه A4 است و دفترچه به صورت کامل روی آن جا نمی‌شود. ولی خیلی زود با پاسخگویی به سؤالات دفترچه عمومی استرسم را کنترل کردم.

سؤالات دروس عمومی را به ترتیب دفترچه پاسخ دادید؟
سؤالات عمومی را به ترتیب دفترچه ولی در زمانی کمتر از مدت پیشنهادی پاسخ دادم و در وقت اضافه توانستم یک‌بار دیگر سؤالات را مرور کرده و روی تست‌هایی که در دور اول نتوانسته بودم بزنم، بیشتر وقت بگذارم.

اگر موافق باشید سراغ نحوه مطالعه‌تان در دروس مختلف برویم. از درس ادبیات شروع می‌کنیم.
نوروز سال سوم املا را خوب کار کرده بودم و تابستان پیش‌دانشگاهی شروع به مطالعه ادبیات به صورت موضوعی کردم؛ زبان‌فارسی، آرایه‌ها را خواندم و دوباره املا را مرور کردم. از اول مهرماه این سه بخش را کنار گذاشتم و بیشتر به مطالعه قرابت‌معنایی و لغات پرداختم و قسمت‌های مهم تاریخ‌ادبیات، درآمدها و لغات آخر کتاب را نشانه‌گذاری ‌کردم. در کل سعی کردم بیشتر مباحث ادبیات را در نیمسال اول پیش‌دانشگاهی مطالعه کنم و حجم کمتری از آن را برای نیمسال دوم بگذارم. بعد از عید هم دوباره واژه و آرایه‌ها را مرور کردم.

از چه کتابی برای ادبیات تست می‌زدید؟
تست‌ها را از ادبیات موضوعی گاج که به نظرم بهترین و کامل‌ترین کتاب ادبیات برای کنکور است، می‌زدم. در کل من همه درس‌ها را با تست‌‌زنی زیاد یاد می‌گرفتم و ادبیات هم از این قضیه مستثنا نبود؛ البته متن کتاب را هم می‌خواندم. کسانی که فکر می‌کنند حجم این کتاب کمی زیاد است، می‌توانند اول تست‌های کنکور را بزنند و بعد سراغ تست‌های تألیفی بروند. توصیه می‌کنم بچه‌ها نگرانی راجع به املا و زبان‌فارسی نداشته باشند چون بر اثر تکرار و تمرین تا یک یا دو ماه قبل از کنکور به جمع‌بندی خوبی در این موضوعات می‌رسند و متوجه افزایش مهارت‌شان می‌شوند.

در سال پیش‌دانشگاهی وقتی را هم به مطالعه عربی اختصاص می‌دادید؟
عربی را در سال‌های پایه حسابی خوب کار کرده بودم. به این صورت که اول کتاب درسی را به طور کامل می‌خواندم و بعد از کتاب میکروطبقه‌بندی عربی گاج تست ‌می‌زدم؛ البته برای تسلط بیشتر در سال‌های دوم و سوم به کلاس‌های آموزشگاهی هم ‌رفتم؛ بنابراین از مهرماه پیش‌دانشگاهی مطابق برنامه آزمون‌ها تست‌های عربی سفید را مرور کردم. در این درس نحوه بیان خیلی از سؤال‌ها یا گزینه‌ها تکراری است، پس سعی می‌کردم اسلوب سؤال را به محاکمه بکشم و آنها را مشخص کنم.

یادتان هست چند بار کتاب‌های عربی‌ را مرور کردید؟
اولین مرور عربی در مهرماه و مرور دوم در اسفندماه بود و هر مرور تقریبا دو ماه طول می‌کشید. هر روز سعی می‌کردم یک ساعت از برنامه مطالعاتی‌ام را به این درس اختصاص دهم؛ البته اواخر فقط تست‌های علامت‌دار را می‌زدم.

به نظرتان در درس عربی روی چه مباحثی باید بیشتر تمرکز کرد؟
با اینکه سؤالات مستقیمی که از قواعد مطرح می‌شود، کم است ولی این موضوع روی همه بخش‌های عربی تأثیر دارد تا جایی که حتی پاسخگویی بهتر به تست‌های ترجمه نیز تا حدی به قواعد وابسته است؛ پس توصیه می‌کنم بچه‌ها تا زمان دارند قواعد عربی را خیلی خوب یاد بگیرند چون لغت و درک‌مطلب را نزدیک کنکور هم می‌توانند بخوانند و نتیجه خوبی بگیرند.

چه عاملی باعث شد دین و زندگی را در کنکور صد بزنید؟
مباحث دینی سال دوم و نیمسال اول پیش‌دانشگاهی بیشتر علت و معلولی و قابل فهم است و جنبه فلسفی دارد اما مباحث دینی سال سوم و نیمسال دوم پیش‌دانشگاهی بیشتر حفظی است. من به جداولی که بعد از آیات کتاب درسی آمده بود، خیلی اهمیت می‌دادم و آنها را حفظ می‌کردم. همچنین برخی از نکات کتاب دین‌ و زندگی نقره‌ای گاج که آیات و سایر قسمت‌های کتاب را به خوبی توضیح داده است را کنار هر آیه می‌نوشتم.

مطالعه کنکوری زبان انگلیسی را از چه زمانی شروع کردید؟
پایه نسبتا قوی در درس زبان داشتم و تا سال سوم دبیرستان کلاس زبان می‌رفتم؛ به همین دلیل تا اسفندماه پیش‌دانشگاهی هیچ کاری برای این درس نکردم و اگر مطلبی را بلد نبودم یا فراموش کرده بودم، قبل از شرکت در هر آزمون یاد می‌گرفتم. درصد زبانم در آزمون‌هایی که شرکت می‌کردم، خوب بود.

در هیچ بخشی از زبان انگلیسی مشکل نداشتید؟
اوایل در آزمون‌های آزمایشی روی درک‌مطلب‌ها زیاد وقت می‌گذاشتم اما با کار کردن روی درک‌مطلب‌‌ کنکورهای سال‌های قبل به مهارت و تسلط کافی رسیدم. بعد از هر بار تست‌زنی هم سؤالات نکته‌دار یا لغات جدید را جداگانه در دفتری می‌نوشتم. گرامر را هم از کتاب خط ویژه گاج می‌خواندم چون مختصر و مفید بود.

برنامه ویژه‌ای برای مطالعه ریاضی داشتید؟
ریاضیات پایه را در سال‌های خودش خوب خوانده بودم و سؤال‌های زیادی را حل کرده بودم ولی وقتی به پیش‌دانشگاهی رسیدم متوجه شدم مطالعه‌ام خیلی مطابق سبک کنکور نبوده است. مطالعه کتاب دیفرانسیل را همراه با مدرسه از تابستان شروع کردم و تست‌های کتاب نقره‌ای گاج را ‌زدم. در طول روز به طور میانگین پنج ساعت از زمان مطالعه‌ام را به ریاضی اختصاص می‌دادم که یک ساعت و نیم آن صرفا برای دیفرانسیل بود زیرا خیلی از مباحث ریاضی۲ و حسابان در دیفرانسیل به صورت پیشرفته‌تر تکرار شده بود. از آذرماه با استفاده از کتاب‌های نقره‌ای حسابان و ریاضی۲ گاج شروع به مطالعه ریاضیات پایه کردم. ابتدا درسنامه‌های این کتاب را می‌خواندم و بعد سراغ سؤالات کنکورهای سال‌های قبل می‌رفتم.

توانستید از پس سؤالات هندسه پایه و تحلیلی کنکور برآیید؟
سبک سؤالات هندسه پایه کنکور با آنچه قبلا کار کرده بودم، متفاوت بود اما با مهارتی که در آزمون‌های آزمایشی به دست آورده بودم، توانستم به سرعت از تست‌هایی که بلد نبودم رد شوم و در نتیجه از هشت تست هندسه پایه به چهار تست پاسخ ندادم. سبک سؤالات هندسه تحلیلی اما مثل سال‌های قبل بود. چون می‌دانستم مباحث و فرمول‌های این درس خیلی فرار است تا روز قبل از کنکور به مرور فرمول‌های کتاب نقره‌ای هندسه تحلیلی گاج پرداختم.

گفتید گسسته را در تابستان خودتان پیشخوانی کردید. در طی سال چطور به مطالعه این درس پرداختید؟
منبع مطالعاتی‌ام برای این درس کتاب نقره‌ای ریاضیات گسسته گاج بود. ابتدا درسنامه را می‌خواندم و بعد تست می‌زدم؛ حتی ارجاعاتی که به تمرینات کتاب درسی داشت را هم با دقت بررسی می‌کردم. تا کنکور مباحث گسسته را چهار بار مرور کردم.

چطور توانستید فیزیک را ۹۷/۴ درصد بزنید؟
فیزیک هم مثل ریاضی عضو ثابت برنامه روزانه‌ام بود و هر روز حداقل یک ساعت فیزیک می‌خواندم. تقریبا با برنامه آزمون‌های گاج در این درس هماهنگ بودم. در نیمسال اول فیزیک۳ و در نیمسال دوم فیزیک۱و۲ را از بین زوج‌کتاب‌ها انتخاب کرده بودم و از کتاب فیزیک نقره‌ای گاج تست می‌زدم.

توانستید به سؤالات کنکور این درس در زمان خودش پاسخ دهید؟
با تجربه‌ای که در آزمون‌ها داشتم و با توجه به سبک سؤالات شیمی در چند سال اخیر می‌دانستم در کنکور برای شیمی وقت کم می‌آورم؛ به همین دلیل یک ماه آخر تمرین کرده بودم که یک‌ربع از وقت فیزیکم را به شیمی اختصاص دهم.

آشنایی شما با سبک سؤالات شیمی در چند سال اخیر باعث شد بیشتر به چه نکاتی در این درس توجه کنید؟
تمرکز اصلی‌ام روی کتاب‌های درسی شیمی بود؛ به طوری که به تک‌تک شکل‌ها، نمودارها و فرمول‌های ساختاری عناصر توجه ویژه‌ای داشتم و سعی می‌کردم این درس را مفهومی بخوانم نه اینکه صرفا مطالب را حفظ کنم. این یک امر طبیعی بود، اگر سبک سؤالات فیزیک هم تغییر می‌کرد روش درس‌ خواندنم را متناسب با آن تغییر داده و در کنکور زمان بیشتری به آن اختصاص می‌دادم.

قبل از کنکور فکر می‌کردید رتبه برتر شوید؟
تا روز قبل از کنکور فکر می‌کردم رتبه تک‌رقمی بیاورم ولی وقتی کنکور تمام شد به قدری از عملکردم در دروس ریاضی و شیمی ناراضی بودم که فکر ‌می‌کردم دیگر این رتبه را نمی‌آورم.

خانواده چه نقشی در موفقیت‌تان داشتند؟
خب، بالاخره همان مدیریتی که در خانه حکمفرما بود، باعث ‌شد همه‌چیز سر جایش باشد، کارها به‌درستی انجام شده و فضای مناسب برای درس خواندن فراهم شود.

توصیه‌تان به داوطلبانی که امسال می‌خواهند کنکور دهند، به سال سومی‌ها و دومی‌هایی که در ابتدای راه هستند، چیست؟
دومی‌ها صرفا درس‌های مدرسه را خیلی خوب و مفهومی بخوانند؛ سومی‌ها هم به همین شیوه ولی بیشتر. کلا در سال‌های پایه خیلی به خودشان سخت نگیرند اما پیش‌دانشگاهی‌ها باید خیلی تلاش کنند چون تنها وظیفه‌شان درس خواندن است و کار دیگری ندارند. وقتی وارد دانشگاه شوند تازه متوجه می‌شوند که در ابتدای راه درس خواندن هستند.

رشته و دانشگاه‌تان همان‌طور است که انتظار داشتید؟
فعلا همه‌چیز خوب است ولی شاید نظرم تغییر کند چون باید زمان بگذرد و بیشتر با رشته‌ام آشنا شوم.

هدف بعدی‌‌تان چیست؟
موفقیت در زندگی؛ این موفقیت می‌تواند شامل شغل، ادامه تحصیل و … باشد.

رتبه های برتر کنکور

منبع : گاج

, , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر