روش افزایش تمرکز در جلسه کنکور

برای یک لحظه چشم‌های خود را ببندید و تصور کنید که در جلسه‌ی کنکور نشسته‌اید و منتظر هستید تا پاسخ‌گویی به سؤالات را آغاز کنید. در این لحظه چه احساسی دارید؟ حس موفقیت، احساس آرامش، حس مسابقه دادن و رسیدن به خط پایان، کمی احساس نگرانی، حس رقابت یا حس غلبه بر سؤالات کنکور. ممکن است حس‌های متفاوت دیگری هم داشته باشید. چشمانتان را باز کنید و احساس خود را بر روی کاغذ بنویسید. بعد از انجام این کار یک مجموعه‌ی تست از کتاب زرد اختصاصی را انتخاب کنید و در مدت‌زمان تعیین‌شده به آن‌ها پاسخ دهید. بعد از پاسخ‌گویی به سؤالات، یک بار دیگر احساس خود را بعد از آزمون بنویسید و نوشته‌های قبل و بعد از آزمون خود را با یکدیگر مقایسه کنید. به نظرتان انجام این کار ساده می‌تواند چه کمکی به شما بکند؟ الان به این سؤال پاسخ ندهید و یک بار، این روش را امتحان کرده و سپس به آن جواب دهید.

مهم‌ترین تأثیر خودنگاری یا همان نوشتن احساس قبل و بعد از آزمون این است که اعتمادبه‌نفس خود را افزایش می‌دهید؛ یعنی قبل از شروع به حرکت، یک بار توانایی‌های خود برای پیمودن مسیر را به صورت کاملأ روشن و شفاف بررسی می‌کنید و آگاه‌تر و با آرامش بیش‌تری حرکت را آغاز می‌کنید و متمرکزتر می‌شوید. فراموش نکنید که دو فاکتور مهم برای موفقیت در کنکور، حفظ آرامش و افزایش تمرکز است.

در روز کنکور و قبل از شروع آزمون، حتماً خودنگاری را انجام دهید. برای یک لحظه چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید؛ سپس احساسی را که دارید برای خودتان بازگو کرده و با توکل به خدا، آزمون دادن را شروع کنید و برای موفق شدن و کسب یک نتیجه‌ی خوب تلاش کنید. مطمئن باشید که احساس شما بعد از پایان آزمون، چیزی جز خوشحالی و حس خوب موفقیت نخواهد بود.

مدیریت زمان را به شکل علمی و عملی یاد بگیرید!

تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن:

۱) ذهنی ۲) عملی

 

۱) تکنیک های ذهنی مدیریت زمان حذف باورهای ذهنی غلط دانش آموز عزیز، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه می کنید، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد.

 

۲) تکنیک های علمی مدیریت زمان هدف گذاری: هرگاه ندانید به کجا می خواهید بروید، اصلاً مهم نیست با چه برنامه ای می خواهید بروید.

الف) بلند مدت: حتماً باید بدانید از حالا تا امتحانات پایان ترم، امتحانات آخر سال، زمان کنکور و … چه می خواهید انجام دهید، چه درصدها و نمراتی را می خواهید کسب کنید و برای آن چه قدر باید زحمت بکشید، چه قدر فاصله دارید و رسیدن به آن هدف چه قدر برایتان مهم است.

ب) میان مدت: تقسیم شده ی همان هدف بلند مدت است، در این نوع هدف گذاری باید پیشرفت های پلکانی خود را در مراحل مختلف سال ببینید و باید مشخص کنید در هر مرحله از پیشرفت خود به چه درصدها و نمراتی در درس ها خواهید رسید.

ج) کوتاه مدت: با دو ساعت مطالعه ی درس دین و زندگی سال اول، چند درس را به خوبی مطالعه خواهید کرد و اگر از همان درس ها آزمون بدهید، چه امتیاز و نمره ای کسب خواهید کرد. مشخص کردن چنین اهدافی قطعاً کیفیت مطالعه را افزایش می دهد و تمرکز را می افزاید، این اهداف کوتاه مدت هستند. تراکم: قسمتی از نظریه ی گشتالت عنوان می کند که: مغز انسان تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد. در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟ اگر امتحان داشته باشید در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟ آیا سرعت و تمرکز شما زمانی که وقت کم تری دارید بیش تر نمی شود ؟؟؟ آیا حس نمی کنید در کمبود وقت و مطالعه تراکمی ، مغز شما از ظرفیت و قدرت بیش تری استفاده می کند ؟؟؟ در تمام مراحل برنامه ریزی باید اصل تراکم مورد توجه قرار گیرد و سعی شود که: حداکثر کار مفید در حداقل زمان ممکن انجام شود.  رعایت این قاعده موجب افزایش تمرکز، افزایش رضایت درونی حاصل از مطالعه، صرفه جویی در زمان و افزایش مهارت ذهنی می شود.

سۆال: چرا افزایش سرعت مطالعه موجب کاهش کیفیت مطالعه نمی شود ؟

پاسخ: چون مغز خود را با این افزایش سرعت تطابق می دهد و از ظرفیت بیش تری استفاده می کند. شروع به موقع: قطعاً مهم ترین قسمت کار شروع آن است، البته ممکن است ابتدا مطالعه ی یک درس به نظر مشکل بیاید ولی پس از شروع، راهکارهای زیادی برای مطالعه ی قسمت های مختلف آن خواهید یافت. وقتی می خواهید یک پیتزا را بخورید آیا آن را درسته قورت می دهید؟ قطعاً نه، ولی تکه تکه کل آن را می خورید. مهم آن است که کار را شروع کنید. با در کنار آب ایستادن، شنا را نخواهید آموخت، باید خود را در جریان آب بیاندارید، موفقیت یعنی این. انعطاف پذیری برنامه: باید برنامه به نحوی تنظیم شود که در صورت پیش آمدن کارهای درسی و غیر درسی غیر مترقبه قابلیت انعطاف داشته باشد و با آن هماهنگ شود، به عبارت دیگر برنامه ی خوب حتماً باید سوپاپ اطمینان داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط، کل آن به هم نریزد.

 

ثبت برنامه: ثبت برنامه ای که می خواهی آن را انجام دهید و ثبت یا علامت گذاری برنامه ای که انجام داده اید شما را کمک می کند که بتوانید نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای رفع آن برنامه ی جدید بریزید.

 
منبع : http://kaman-ac.ir/?p=445
کانون مشاوره وآموزش کمان