درباره تجمیع سه رشته در دفترچه کنکور 95

بر اساس مصوبه دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم که در تاریخ 11 مرداد 95 به معاونین آموزشی دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مجتمع‌های آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها،موسسه‌ها، سازمان‌ها، موسسات آموزش عالی غیردولتی و دانشگاه آزاد ابلاغ شد،تمامی رشته‌های دوره تحصیلی کارشناسی با یک عنوان ثابت و بدون گرایش در برنامه‌های درسی تجمیع و معرفی می‌شوند و مدرک تحصیلی نیز با همان عنوان صادر خواهد شد.
انتخاب رشته کنکور
انتخاب رشته کنکور

دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی، رشته‌های «جغرافیا» و «روان شناسی و علوم تربیتی» بدون گرایش تجمیع شده‌اند. همانطور که قبلا هم رشته عمران، مکانیک و برق تجمیع شدند و در حال حاضر برق قدرت یا برق الکترونیک وجود ندارد. بنابراین امسال رشته جغرافیا، روان شناسی و علوم تربیتی تحت یک عنوان در دفترچه ذکر شده‌اند.

وی افزود: گروه‌های برنامه ریزی «جغرافیا» و «روان‌شناسی و مشاوره» اظهار می‌کنند که از آنجایی که دانشکده‌ها هنوز آمادگی کامل برای تجمیع را ندارند، استثنائا امسال به گروه‌ها اجازه داده شود در صورت نیاز گرایش‌های لازم را توزیع کنند . به عنوان مثال داوطلبی که رشته روان شناسی و مشاوره را انتخاب می‌کند و در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه پذیرش می‌شود، چنانچه علاقه‌مند بود در رشته مشاوره تحصیل کند،دانشگاه اختیار دارد این اجازه را به داوطلب بدهد یا خیر.
همچنین دکتر علی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت شورای تحول و بازنگری در رشته‌های علوم انسانی اظهار کرد: یکی از کارگروه‌های بازنگری در رشته‌های علوم انسانی کارگروه روانشناسی است که در سال 88 تشکیل شد و به دنبال مطالعاتی که در این کارگروه در مورد دانشگاه‌های معتبر کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی، آسیای شرقی، اسلامی و غیره صورت گرفت مشخص شد که رشته مشاوره در مقطع کارشناسی در هیچ دانشگاه معتبر دنیا وجود ندارد. لذا در راستای روزآمدی، غنی‌سازی و بومی‌سازی رشته‌های علوم انسانی و هماهنگ‌شدن با دانشگاه‌های برتر دنیا گرایش‌های مختلف روانشناسی از جمله بالینی، کودکان استثنایی و غیره از مقطع کارشناسی حذف شد. در واقع افرادی که قصد داشتند در گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی تحصیل کنند ابتدا باید مقطع کارشناسی مشاوره را بگذرانند. این امر از سه سال گذشته تصویب شد اما از آنجایی که همه دانشگاه‌ها هماهنگ نبودند به تدریجی عملیاتی شد و در سال 94 همه گرایش‌ها ادغام شدند.
رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول در مورد گرایش مشاوره توضیح داد: گرایش مشاوره تاکنون به دلیل تقاضای برخی از دانشگاه‌ها حفظ شده بود که فرآیند ادغام این گرایش امسال انجام شد. یعنی افرادی که می‌خواهند در گرایش مشاوره تحصیل کنند باید در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی مدرک بگیرند. در این میان تنها دانشگاه فرهنگیان به دلیل نیازهای وزارت آموزش و پرورش در مقطع کارشناسی گرایش مشاوره ارائه می‌کند اما سایر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی این گرایش را ندارند.
دکتر فتحی آشتیانی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچگاه صددرصد افراد با تغییرات موافق نیستند، گفت: ممکن است برخی از افراد به دلیل عدم اطلاع کافی با این تغییر مخالف باشند اما به دلیل اینکه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در گرایش‌های مختلف روانشناسی و مشاوره فارغ‌التحصیل می‌شدند برای ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره آمادگی نداشتند، از سوی دیگر فردی که قصد دارد به صورت حرفه‌ای کار کند باید از مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری  گرایش‌های مختلف روان شناسی فارغ‌التحصیل شده باشد لذا ازین پس در مقطع کارشناسی دروس مختلفی از گرایش‌های مختلف با هدف آشنایی دانشجویان با این گرایش‌ها به آنها ارائه می‌شود و انجام کار حرفه‌ای مستلزم داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری است.
وی افزود: البته فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید طبق قانون سازمان نظام روانشناسی که مصوب مجلس شورای اسلامی است، برای کار حرفه‌ای از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مجوز بگیرند.
رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول در پایان با تاکید بر اینکه مدارک افرادی که قبل از سال 94 در مقطع کارشناسی از رشته روانشناسی بالینی و سایر گرایش‌های روانشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند، معتبر است، توضیح داد: قانون جدید فقط برای دانشجویان جدیدالورود از سال 94 به بعد اعمال می‌شود و مدرک دانشجویانی که در حال حاضر در حال تحصیل در گرایش‌های مختلف مقطع کارشناسی رشته روانشناسی هستند، معتبر است.
به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور نیز روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به استناد نامه شماره 2/101807 تاریخ 18 مردادماه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های مجری دوره کارشناسی جغرافیا در صورت داشتن مجوز قبلی از شورای گسترش  آموزش عالی می‌توانند بنا به تشخیص خودشان از میان  قبول‌شدگان کنکور سراسری  در رشته‌ جغرافیا نسبت به توزیع آنها در گرایش‌های شش‌گانه اقدام نمایند.
همچنین در این اطلاعیه ذکر شده است که دانشگاه‌های مجری دوره کارشناسی روانشناسی و علوم تربیتی نیز مجازند پذیرفته‌شدگان را بنا به تشخیص خود به دوره کارشناسی مشاوره و راهنمایی تحصیل هدایت نمایند.
, , , , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر