قوانین جدید انتخاب رشته داوطلبان کنکور 94

قوانین جدید در انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۴ اعمال می‌شود که براساس ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش برای حدود 60 درصد ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 94 چهارشنبه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

داوطلبان آزمون سراسری که برای انتخاب رشته مجاز شده‌اند از پنجم تا دهم مرداد فرصت دارند تا پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما برای انتخاب رشته اقدام کنند.

بر اساس مفاد اعلام شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته که از سوی سازمان سنجش منتشر شده است، نحوه پذیرش دانشجویان از طریق آزمون سراسری نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی رو به رو بوده است که داوطلبان باید برای انتخاب رشته به این تغییرات دقت کنند تا انتخاب رشته موفقی داشته باشند.

* اجرای قانون اصلاح برند (3) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

بر اساس تغییرات لحاظ شده از سوی سازمان سنجش، قانون «اصلاح برند (3) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» مصوب 10 مهرماه سال 92 مجلس شورای اسلامی، برای رشته‌های مقاطع دکتری عمومی شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، در آزمون سراسری سال 1394 اجرا می‌شود.

بر اساس این قانون تا 30 درصد ظرفیت در رشته‌های مورد نیاز از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها با نوع گزینش بومی استانی پذیرش می‌شود. لذا متقاضیان می‌بایست با در نظر داشتن شرایطی، نسبت به انتخاب این رشته‌ها اقدام کنند.

داوطلبان برای ثبت‌نام باید حتما به این شرایط دقت کنند زیرا بر اساس این شرایط، مدت زمان تعهد این داوطلبان سه برابر مدت تحصیل در مناطق مورد تعهد است، تعهد خدمت آنها غیرقابل خرید و جابجایی است، ارائه مدرک تحصیلی این داوطلبان پس از اتمام تعهد مورد نظر انجام می‌پذیرد، دانش‌آموختگان سهمیه بومی در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند و ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر پس از گذراندن نیمی از مدت زمان تعهد، امکان‌پذیر است.

همچنین براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب دهم شهریورماه سال 92 مجلس شورای اسلامی و مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو 23 مهرماه سال 93 در آزمون سراسری سال 1394، آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی،‌ علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که دیپلم خود را در سال‌های 1384 لغایت 1393 اخذ کرده‌اند و یک یا چند درس آنها بصورت نهایی و سراسری برگزار شده، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود به میزان 25 درصد و بصورت تأثیر قطعی در نمره آزمون آنان لحاظ شده است.

براساس ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریورماه سال 92 مجلس شورای اسلامی و مصوبه دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو 31 تیرماه سال 93 و در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌‌ها، پذیرش برای حدود 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

لذا پذیرش در تعدادی از کد رشته محل‌های برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد.

پذیرش در تمام کد رشته‌های تحصیلی فوق که صرفاً با اعمال سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. به روش متمرکز خواهد بود. براساس مصوبه دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نوع پذیرش دانشجو، نوع پذیرش دانشجو، نوع پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی» در مدارک تحصیلی فارغ‌آلتحصیلان دانشجویانی که در این کد رشته‌ها پذیرفته می‌شوند، درج نمی‌شود.

* شرایط و ضوابط پذیرش اتباع خارجی

تمام اتباع غیرایرانی شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1394، باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون (مندرج در دفترچه راهنمای شماره1) بند مربوط را در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، علامتگذاری کرده باشند. بدیهی است چنانچه اتباع غیرایرانی که در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون قرار گیرند. در زمان ثبت‌نام بند 21 تقاضانامه را علامتگذاری ننموده باشند. پذیرش آنان لغو خواهد شد.

فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر (مندرج در دفترچه راهنمای شماره 1) رد گزینش شرکت داده می‌شوند.

اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نیستند.

بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی واقعی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «کان لم یکن» تلقی می‌شود. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع است. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

مطابق مصوبات وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری تمام پذیرفته شدگان غیرایرانی آزمون سراسری در دوره‌های روزانه، ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی حداکثر به میزان 80 درصد شهریه‌های دوره‌های نوبت دوم (شبانه) هستند. (در دانشگاه‌های علوم پزشکی، پرداخت شهریه تابع مقررات وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.)

* تغییرات اعمالی جدید در سهمیه‌های پذیرش

با توجه به مصوبه چهارم اسفندماه سال 93 مجلس شورای اسلامی، ظرفیت اختصاصی برای داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل و حد نصاب نمره این داوطلب نمره این داوطلبان 70 درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.

در انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394،‌ محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز، از نظر تعداد وجود ندارد و داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه، کد رشته‌های نیمه متمرکز، که واجد شرایط و ضوابط آن باشند را انتخاب کنند. بدیهی است با توجه به ضوابط و کسب حدنصاب نمره علمی لازم،‌ هر داوطلب در هر گروه – دوره، حداکثر در 2 (دو) رشته نیمه متمرکز با توجه به اولویت‌های انتخابی برای انجام آزمون عملی،‌ مصاحبه و با معاینه معرفی خواهد شد. داوطلبان در چینش و درج کد رشته محل‌های متمرکز و نیمه‌متمرکز خود در فرم انتخاب رشته، نهایت دقت را بعمل آوردند.

پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال 1394 در تمامی رشته محل‌های پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (اعم از تابعه وزارت علوم و یا وزارت بهداشت)، بصورت متمرکز و بدون انجام مصاحبه می‌شود.

بر اساس ضوابط و مصوبات مربوطه و نیز با توجه به دفترچه راهنمای شماره 1 آزمون سراسری 1394،‌ داوطلبان با توجه به شرایط خود می‌توانستند متقاضی یکی از سهمیه‌ها شوند.

سهمیه مناطق: شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق در آزمون سراسری امسال با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و 3 محسوب شده و در کارنامه نتیجه اولیه آنان لحاظ شده است.

1) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

2) برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه (اعم از ترمی واحدی و یا سالی واحدی)، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی.

3) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر و بالاتر (حتی یک سال از سه سال) تعیین و در نظر گرفته می‌شود.

4) فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق 1،‌2 و یا 3 محسوب می‌شوند.

5) داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند (دوره پیش‌دانشگاهی و شال قبل آن)، جزو منطقه 3 محسوب می‌شوند.

6) کلیه داوطلبان معلول (نابینا،‌ ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و. معلولین جسمی حرکتی که بند معلولیت را در تقاضانامه ثبت‌نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال کرده‌اند) جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می‌شوند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا: با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در خصوص اصلاحیه ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گزینش داوطلبان واجد شرایط براساس این قانون صورت می‌گیرد.

1- ایثارگران، همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی 25 درصد به بالا، جزو سهمیه ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران هستند. ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل است و حد نصاب نمره این داوطلبان 70 درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته‌ محل‌ها است.

2- رزمندگان: رزمندگان (با حداقل 6 ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند. حد نصاب نمره برای این داوطلبان 75 درصد نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر است.

3- خانواده شهدا: پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا هستند.

سهمیه بهیاران: مطابق مصوبه یکصد و چهل و یکمین جلسه شورای معین عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی 23 آذر سال 93 برای سال تحصیلی 1394-95، 5 درصد ظرفیت هر یک از رشته محل‌های پرستاری در کلیه استان‌های کشور (برحسب میزان متقاضیان هر کد رشته محل) به بهیاران واجد شرایط اختصاص می‌یابد.

سهمیه آموزگاران: حدود 80 درصد از ظرفیت رشته راهنمایی و مشاوره به سهمیه آموزگاران وزارت آموزش و پرورش که بندهای 22 و 24 تقاضانامه ثبت نامی را علامت گذاری و تکمیل و در آزمون شرکت کرده‌اند، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند در صورت انتخاب رشته‌های راهنمایی و مشاوره با نمره کل حاصل از نمرات دروس عمومی و تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانی گزینش می‌شوند، اختصاص می‌یابد.

سهمیه کارمندان: حدود 10 درصد از ظرفیت رشته‌های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری بومی استان مربوط اختصاص می‌یابد.

سهمیه مناطق محروم: براساس مصوبه دوازدهمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون سراسری 21 فروردین سال 72 حداقل 40 درصد از ظرفیت هر یک کد رشته‌های ناحیه‌ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال وبختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان‌های فوق تخصیص می‌یابد.

سهمیه داوطلبان شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس (استان آذربایجان شرقی) بنا بر مصوبه 732 شورای عالی انقلاب فرهنگی 20 فروردین سال 92 داوطلبان بومی تمام بخش‌های شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی، به شرط داشتن شرایط ذیل، می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را از بخش‌های مربوط به این دفترچه انتخاب کنند.

 سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان): براساس مصوبه ششمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون سراسری سوم اردیبهشت سال 83 داوطلبان بومی شهرستان‌های مذکور که سه سال آخر تحصیلات دوره متوسطه آنان (سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی) در این شهرستان‌ها یا یکی از بخش‌های تابعه بوده می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را از بخش‌های مربوط در این دفترچه انتخاب نمایند. بدیهی است در صورت پذیرفته شدن در این کد رشته‌ها، داوطلبان می‌بایست گواهی مربوطه را در زمان ثبت نام به موسسه قبولی خود ارائه کنند. در غیر این صورت قبولی آنها لغو می‌شود. ضمناً پذیرفته‌شدگان مشمول تسهیلات این طرح باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل در مناطق محروم استان خود خدمت کنند.

سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان: در راستای اجرای مصوبه 626 مورخ 21 خرداد سال 87 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر اختصاص سهمیه برای داوطلبان شهرستان ابوموسی 40 درصد از ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های استان هرمزگان به این دسته از داوطلبان اختصاص دارد. البته کسب حد نصاب 75 درصد گزینش آزاد الزامی است.

داوطلبان باید با توجه به سهمیه‌ها و تغییرات اعمالی در پذیرش برای انتخاب رشته اقدام کنند که به منظور ارائه تسهیلات به داوطلبان در انتخاب رشته، سازمان سنجش نرم‌افزار مجازی انتخاب رشته را منتشر می‌کند.

[av_button label=’ مهمترین ضوابط و نکات مورد توجه در انتخاب رشته ازمون سراسری سال 1394′ link=’manually,http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=1&id=2137′ link_target=” size=’medium’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’silver’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-2s12r3′]

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه - قوانین جدید انتخاب رشته کنکور

منبع : قلم چی

,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر