چطور هنگام درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم؟

چطور هنگام درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم؟

یادگیری روش های تمرکز کردن برای درس خواندن و موفق شدن در سال کنکور

آیا شماهم موقع درس خواندن نمیتوانید تمرکز کنید ؟ آیا شماهم موقع درس خواندن گل های فرش هم برایتان جذاب میشود / این مشکل بیشتر داوطلبانی است که به ما مراجعه میکنند ،این مشکل ربطی به حافظه و هوش شما ندارد با آموختن مهارت تمرکز میتوانید به راحتی درس بخوانید.

چرا نمیتوانید تمرکز کنید؟

در دنیای مدرن امروزی خیلی چیزها باعث حواس پرتی می شوند. در دهه‌ی اخیر توانایی ما برای تمرکز کردن به شدت کاهش یافته و ظاهرا مقصر اصلی این افت تمرکز، فناوری و تکنولوژی است.

فرقی ندارد کجا هستید و در چه شرایطی قرار دارید، گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاب به راحتی توانایی مطالعه متمرکز را از شما می گیرند. عوامل دیگری هم در عدم تمرکز دخیل هستند که در زیر به آن ها اشاره کردیم.

معمولا هنگام مطالعه عواملی که سبب حواس پرتی شامل:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • تماس‌ها
  • وب‌گردی بدون هدف
  • پیامک دادن
  • چک کردن ایمیل
  • تلویزیون
  • روابط، بحث و جدل ها
  • سر و صدا
  • خیال پردازی بیش از حد

چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم؟

تمرکز هنگام مطالعه برای هر دانش آموزی که می خواهد به مدت طولانی مطالعه کند بسیار مهم است. باید<سفقخدل> یاد بگیرید که چگونه مدت زیادی مطالعه کنید بدون اینکه حواستان پرت شود. پس بیایید راهکارهایی برای ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن نشانتان دهیم.

مکان مطالعه

اتاقی را در نظر بگیرید که همه چیز در آن به هم ریخته است. وسایل پخش و پلا هستند و کتابها هر کدام به یک طرف رها شده اند. هوای اتاق سرد است و از پنجره صدای آزار دهنده بوق ماشین ها شنیده می شود. آیا در این اتاق می توان مطالعه با تمرکز داشت؟ طبیعی است که جواب منفی باشد.

یک مکان مطالعه خوب از الزامات ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن است. در واقع اولین چیزی که میتواند به شما برای داشتن تمرکز بالا کمک کند مکانی است که، در آن مطالعه می کنید چرا که روی نحوه تمرکز شما تاثیر زیادی دارد. برای رسیدن به بیشترین میزان تمرکز، محل مطالعه را درست انتخاب کنید.

چند توصیه در رابطه با مکان مطالعه:

  1. مکانی را برای مطالعه اختصاص بدهید در آن راحت باشید.
  2. در هوای سرد یا خیلی گرم توانایی تمرکز به شدت کاهش می یابد بنابر این محلی را انتخاب کنید که دمای مناسبی داشته باشد
  3. محل مطالعه‌ی خود را تمیز نگهدارید، کتاب ها و جزوات خود را مرتب کنید و فضایی را به آن ها اختصاص دهید.
  4. ترجیحا در محل مطالعه تلویزیون در دسترس نباشد.
  5. کتاب‌ها، جزوه‌ها مورد نیازتان را کنار دست‌تان بگذارید. اگر لازم باشد برای آن‌ها از جایتان بلند شوید یا مدّتی دنبالشان بگردید، حواس‌تان بیش‌تر پرت می‌شود.
  6. .اگر سر و صدای زیادی می شنوید هدفونی تهیه کنید و آن را روی گوشتان بگذارید تا شنیدن صداهای پرت کننده حواس به حداقل برسد

زمانی برای افکار مزاحم

ممکن است هنگام مطالعه افکار نگران کننده یا اضطراب آوری به ذهنتان برسد. افکار مزاحم رنج عدم تمرکز را به شما تحمیل می کنند، پس لازم است راه چاره ای برایشان داشته باشید. هنگام مطالعه کنارتان یک کاغذ و خودکار برای نوشتن افکار مزاحم داشته باشید افکار را یادداشت کنید تا در زمان دیگری به آن ها فکر کنید. با خودتان بگویید “بعدا به این موضوعات فکر میکنم الان وقت مطالعه است” . در اوقاتی را که برای افکار مزاحم در نظر گرفته اید تا میتوانید به آن فکر کنید و اگر نگرانی ذهنی دارید بر طرفش کنید.

تک کاری

اغلب شاید دوست داشته باشید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید تا در وقتتان صرفه جویی شود. اما اشتباه می کنید! یک ذهن شلوغ عملکرد بالایی ندارد . انجام دادن چند کار به طور همزمان تنها قدرت یادگیری تان را کاهش می دهد. بنابراین هر بار که کاری را انجام می دهید فقط روی آن تمرکز کنید و بعد از اتمام آن به سراغ کار بعدی بروید. به عنوان مثال وقتی درس می خوانید فقط درس بخوانید و وقتی استراحت می کنید فقط استراحت کنید و به فکر درس نباشید.

خواب و استراحت به اندازه کافی

بعضی از کنکوری‌ها تصور می کنند با کمتر خوابیدن و بیشتر درس خواندن نتیجه بهتری می گیرند. باید بپذیریم کاهش ساعت خواب برای مطالعه بیشتر به جای اینکه بازدهی داشته باشد،باعث کاهش آن می شود. کمبود خواب شما را خسته و بی حوصله می کند و زمانی که در حال مطالعه هستید حواستان را نمیتوانید جمع کنید. این عالی است که ساعت‌های بیشتری درس بخوانید اما برای اینکه از ساعت مطالعه خودتان بهره ببرید موارد زیر را به یاد داشته باشید.

  • ساختار بدن انسان الزام می کند که روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.
  • خواب کافی باعث رفع خستگی می شود وقتی که خیلی خسته هستید مطالعه فقط وقت تلف کردن است.
  • بهتر است زمان کوتاهی را به استراحت اختصاص دهید.بهترین خواب، خواب شب است چرا که خواب خوب شبانه تأثیر چشمگیری بر افزایش تمرکز حواس دارد و مهارت‌ یادگیری تان را افزایش میدهد..

شبکه های اجتماعی

اگر از من بپرسید بزرگترین قاتل وقت و تمرکز در دنیای امروزی چیست بدون وقفه جواب خواهم داد شبکه‌های اجتماعی. اپلیکیشن های ارتباطی بسیار جذاب هستند و البته مهم ترین خصوصیت آن ها وسوسه کردن است. وسوسه ای که هنگام مطالعه به سراغمان می آید و از ما می خواهد تا سری به شبکه های اجتماعی خودمان بزنیم و از رویدادهای تازه با خبر شویم. بهترین راهکار برای مبارزه با این مشکل خاموش کردن گوشی و دور کردن آن از خودتان است..

هدف و بازه زمانی مطالعه

واحد مطالعه خود را کوتاه کنید. مثلا اگر قصد دارید ۹۰ دقیقه درس بخوانید آن را به سه ۳۰ دقیقه تقسیم کنید و بعد از هر سی دقیقه ۵ دقیقه استراحت کنید.

قبل از اینکه شروع کنید به درس خواندن هدف مطالعاتی خود را تعیین کنید. به عنوان مثال با خود بگویید “می خواهم از صفحه ۳۶ تا ۴۵ را بخوانم.

ایست!

وقتی حواساتان پرت شد و ذهنتان درگیر موضوعی غیر از درس خواندن است، با فرمان ایست افکار خود را متوقف کنید. هر بار که متوجه عدم تمرکز خود شدید با صدای بلند بگویید ایست، برگردیم سر مطالعه.

مطالعه فعال

فعال بودن هنگام مطالعه کمک زیادی به شما در حفظ تمرکز می کند. در طول مطالعه زیر مطالب مهم خط بکشید و نکات مهم را یادداشت نمایید اینکار باعث می شود ذهن شما درگیر مطالعه و متمرکز شود. همچنین دنبال کردن خطوط متن کتاب با انگشت یا قلم می تواند در جهت جلوگیری از حواس پرتی به شما کمک کند.

تار عنکبوت

تا به حال به تار عنکبوت دست زده اید؟ اگر بار اول به تار عنکبوت دست بزنید تار تکان می خورد و باعث واکنش عنکبوت می شود. کافیست چند بار تکان دادن را تکرار کنید، عنکبوت هیچ واکنشی از خودش نشان نمی دهد. شما هم وقتی در حال مطالعه هستید اگر عامل مزاحمی در محیط وجود دارد (مثلا در با صدای بلند به هم می‌خورد) نباید در مقابل این عامل مزاحم واکنش نشان دهید تا حواستان را پرت شود. از روش عنکبوتی استفاده کنید و در مقابل حواس پرتی تسلیم نشوید.

کافئین

مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند. یک فنجان چای، قهوه و کافی میکس یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می تواند ذهن شما هنگام مطالعه متمرکز تر کند و خستگی را تا حدودی برطرف کند. البته مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس دارد، در صورت زیاده روی باعث عدم تمرکز می شود.

نیاز به تمرین

موفقیت در حفظ تمرکز و عدم حواس پرتی هنگام مطالعه یک شبه حاصل نمی شود بلکه نیاز دارد تا مدتی مواردی که برای تمرکز حواس گفتیم را اجرا کنید. بنابراین با تمرین روزانه روش هایی که مطرح کردیم لذت مطالعه متمرکز و به دور از حواس پرتی را برای خودتان بیشتر کنید.

و…

استفاده از نوروفیدبک

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند.

این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان ­ها مؤثرتر است. هم چنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می­ شود.

ما در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با در اختیار داشتن برترین دستگاه های کانادایی، امکان ارائه خدماتی ویژه در زمینه نوروفیدبک را به عزیزان داریم. در این مرکز علاوه بر وجود امکانات سخت افزاری بسیار پیشرفته و بهره بردن از جدیدترین پروتکل های درمانی، تیم پزشکی بسیار مجرب ما با تعهد و دقت شما را برای رسیدن به بهترین نتیجه همراهی خواهند کرد. چه بخواهید برای کنترل و درمان بیش فعالی و عدم تمرکز از این شیوه درمان استفاده نمایید و چه اینکه بخواهید بر مشکلاتی از قیبل اختلال خواب، میگرن و … غلبه کنید و یا حتا اگر در پی این باشید که ذهن خود را در بهترین و بالاترین سطح عملکرد خود قرار دهید.

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه، سطح اول خدمات آموزشی در شمال تهران با در اختیار داشتن مجرب ترین کادر علمی، در تمام طول دوران تحصیل همراه شما خواهد بود.

کلاس های نیمه گروهی کنکور – کلاس های ویژه کنکور – مشاوره کنکور و پانسیون مطالعاتی کنکور

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:

22004620

 

 

چطور هنگام درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم؟
چطور هنگام درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم؟

 

چطور هنگام درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم؟

موفقیت در کنکور

درس خواندن

شیوه مطالعه

نوروفیدبک

مرکز مشاور و آموزش آگاهانه

پانسیون مطالعاتی کنکور آگاهانه

 

منبع

, , , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر